Thursday, February 16, 2012

Lasagna



Malam tadi buat lasagna, 'segar angin' Kakngah yang suka benar makanan orang Italy ni... Rasanya terlebih white sauce kali ni, tapi lantaklah, nak makan sendiri je kan..

Buat ikut instruction belakang kotak instant lasagna San Premo ni je. Bila buat meat sauce tu, saya pakai spaghetti sos dalam botol je, kali ni pakai Kimball (nampaknya Kimball pun dah buat sos spagetthi sekarang). Kalau rajin boleh buat sendiri pakau tomato paste and tomato dalam tin dan tambah mixherbs.

Lebihkurang macam ni lah resepi yg saya buat, berdasarkan resepi belakang kotak:

Meat sauce:
300g minced meat
1 botol sos spaghetti tradisional (apa-apa cap pun boleh lah, asalkan halal)
1 labu bawang besar - chopped/dadu
2 ulas bawang putih - dadu
1 biji buah tomato - dadu
1 tin cendawan butang - dadu/cincang (nak tukar sayur lain pun boleh - carrot ke, mix vege ke..)
Salt, pepper, gula secukup rasa
Minyak zaitun/biasa untuk menumis

White sauce:
2 sb butter
3 sb tepung gandum
600ml susu (atau susu 500ml + 100ml air)
Salt, pepper
1/2 cawan keju mozarella/cheddar

Instant lasagna secukupnya
Keju cheddar/parmesan untuk tabur

Steps:

  1. Untuk meat sauce, tumis bawang besar dan garlic sampai wangi, masukkan minced meat. Kacau sampai daging masak. Tuangkan sos spaghetti, cendawan dan air (agak2 satu botol tu la). Perasakan dengan pepper, garam, gula. Boleh tambah mix herbs.
  2. Untuk white sauce, panaskan butter sampai cair. Bubuh tepung dan kacau sampai tidak bergentel dan licin. Bila agak2 tepung dah masak (warna dia lain sikit), masukkan susu. Kacau sampai pekat dan licin. Perisakan garam dan pepper.Last sekali masukkan keju cheddar/mozarella dan kacau sampai keju cair.
  3. Cara membuat lasagna: Mula2 sekali griskan acuan (baking dish atau loyang biasa pun takpe) dengan minyak atau butter. Tuangkan lebuhkurang secawan meat sauce dan ratakan di dasar loyang. Tuangkan white sauce pula dan ratakan. Susun kepingan lasagna. Ulang lagi sehingga habis (3-4 layer). Berhenti dengan lapisan white sauce di atas sekali. Taburkan parmesan atau cheddar cheese sehingga rata. Bolehlah juga ditabur parsley flakes last sekali. Bakar 35-40 minit.

No comments:

Post a Comment