Tuesday, October 9, 2012

Pineapple Cupcake

Assalamualaikum.

Azlita Aziz sering mengujakan saya untuk mencuba resepi-resepinya. Saya tahu, kepakaran dia mengambil gambar dan food presentation skill yang dia ada, telah berjaya memancing saya dan ramai lagi untuk rajin ke dapur. Malah, resepi-resepinya juga tidak rugi dicuba kerana memang sedap dan menjadi.
Moga beliau beroleh pahala atas kebajikan yang diberikan.


Kek cawan nenas ni adalah antara resepi yg diinspirasikan oleh beliau... Asalkan resepinya mudah dan tak de barang-barang pelik, cepat je saya nak mencubanya. Rasanya sedap, berserat dengan nenas kena pulak dengan cream cheese frosting. Cuma texture kek ni agak kasar, bukannya gebu macam kek butter mungkin kerana komposisi nenas tersebut.

BLENDED PINEAPPLE CUP CAKE
source: Azlita Aziz

6 keping nenas gelang dalam tin (saya guna nenas kiub 3/4 tin - tanpa airnya)
1 cawan minyak
1 1/2 cawan gula halus 
3 biji telur
2 cawan tepung gandum ~ diayak
1 sb baking powder ~ diayak
1 sudu teh pes nenas (saya skip)
1/2 sudu teh garam (saya tambah)

Masukkan semua bahan ke dalam blender kecuali tepun dan baking powder
Kisar hingga halus
Tuangkan bahan yang di kisar tadi ke dalam bekas tepung dan baking powder yang telah di ayak tadi
Campurkan sedikit-sedikit sambil dikacau sebati
Tuangkan ke dalam mangkuk kertas yang telah di susun dalam loyang muffin
bakar pada suhu 170 C selama 20 ~ 25 minit atau sehingga kek masak
Kemudian boleh lah deco mengikut creativiti


Cream Cheese Frosting

125gm Philadelphia cream cheese
60gm mentega
1/2 cawan gula aising
1 sdt vanili ekstrak
1 sudu kecil jus daripada lemon
1 sudu kecil paste lemon ~ ita tambah

Pukul cream cheese dan mentega hanya sampai creamy aje, tambahkan gula aising dan jus lemon.





No comments:

Post a Comment