Friday, September 20, 2013

Cheese cake simple

Lama betul saya tak buat cheesecake. Dulu-dulu pun penah buat sekali dua je... cheesecake ni tak dinafikan sedap dan very rich, tapi kalau kata nak makan berkali2 tu tak le kut if buat sendiri dan nak ulang2 makan. that is why rich cheesecake ni baik beli je kalau teringin nak makan sangat tu...unless we have special occation nak jamu orang atau makan beramai-ramai.



Kalau search easy cheesecake, berlambak resepi yang keluar... Kali ni saya ikut resepi yga da dalam buku kat rumah tu, dah naik kuning2 kertas resepi ni menunjukkan umurnya..

250g Philadelphia creamcheese
1/2 cawan gula castor
2 biji telur
1sb lemon juice

Crust:
2 cawan Digestive biscuit yang dihancurkan
1/2 cawan butter dicairkan

Oleh kerana ada beberapa constraint, maka saya olah resepi jadi begini:
2 biji telur --> saya hanya guna 1 sahaja
1/2 cawan gula --> saya ganti dengan 1/4 cawan gula sahaja dan 1/4 cawan susu pekat manis
1sb lemon juice --> saya guna 1sb sunquick oren

Cara2:
+ griskan loyang saiz 7 inci. kalau ada loyang springform lagi bagus.
+ gaul serbuk biskut dengan butter dan di tekan ke dalam loyang sehingga mampat. sejukkan dalam peti ais.
+ pukul cheese dengan gula (dan susu pekat manis) hingga kembang.
+ masukkan telur satu per satu. pukul rata after each egg (tapi saya guna 1 telur je :))
+ masukkan lemon juice/oren sunquick, pukul rata.
+ tuangkan ke dalam loyang yang berisi biscuit crust tadi, dan bakar secara water bath. (samada rendam loyang kek ke dalam a bigger loyang berisi air, air separas 1/2 loyang kek saja, atau letak je loyang berisi air di rak bawah dan loyang kek di rak atas)
+ bakar selama 30-35 minit dgn suhu 160C
+ setelah kek masak, buka pintu oven sedikit dan biarkan kek sejuk sedikit di dalam oven bagi mengelakkan crack.
+ keluarkan kek dari loyangdan sejukkan di dalam peti ais sebelum di makan.

No comments:

Post a Comment