Wednesday, June 18, 2014

Fruit Tartlet



















Salam.

Masa cukup terbatas sekarang untuk mengupdate recipe keeper saya ni.. Tapi saya sempatkan juga sebab lately ni jarang nak tulis resepi kat buku. Tulis kat sini senang nak refer dan di mana jua - time balik kampung, time gi rumah sedara mara, etc..

Fruit tartlet, hidangan pencuci mulut yang terkenal dan mudah disediakan. Lebih-lebih lagi sekarang dengan tart shell ready made yang sedia terjual. Tart shell ni saya beli dari kedai bahan bakeri Makcik di BBB. RM38 for 100pcs. Ok la kan? Tinggal nak buat krim kastad dan susun buah2 je... Bulan puasa nanti pun sempat buat utk berbuka :)

Resepi krim kastad:
100g instant custard mix
200ml susu segar (dari peti sejuk)
1 st esen vanila
150g non-dairy whipping cream

  1. Bancuh instant custard mix dengan susu dan esen vanila menggunakan hand whisk. Kacau sehingga berkrim dan sekata.
  2. Pukul whipping cream hingga bertanduk.
  3. Combine kastad dan whipping cream. Sedia digunakan.
  4. Gunakan piping bag dan nozel kesukaan untuk mengisi kastad di dalam tart shell. Tapi sebelum tu, tips menyapu dasar tart shell dengan coklat masakan yang dicairkan agar tart shell tak soggy setelah menampung krim beberapa ketika. Coklat akan bertindak sebagai lapisan penebat air...hahaha macam ujkaji sains la pulak..
  5. Susun buah-buahan yang disukai - pilihan yang popular seperti starwberry, kiwi hijau/kuning, anggur merah/hitam/hijau, peach, dsb. Buah ni yang menyerikan wajah fruit tartlet sebenarnya.
  6. glazekan buah2an atas tart dengan aprikot glaze atau piping gel. (boleh juga gaul dulu potongan buah denagn piping gel baru disusun atas tart. lagi senang)


Untuk dibawa ke rumah kenalan...



No comments:

Post a Comment