Monday, October 13, 2014

Bubur Arab

Salam.

Hmmmmpphhh sedapnya bubur nasi ni. Ada kelainan dari bubur2 nasi yang pernah saya makan sebelum ni. Rasanya sangat lemak walaupun tidak menggunakan santan. Diberitahu oleh kakak saya tentang resepi ini yang diambil dari majalah Saji. 

Saya pulak membuat sedikit perubahan iaitu sewaktu menumis saya tumis sekali kulit kayu manis, bunga lawang dan cengkih untuk menaikkan aroma.. Rasanya kalau nak tambah halia pun ok kut. The rest, saya follow je resepi dan cara dalam Saji tu. Ini resepi asal yg saya snap dari majalah Saji (tak ingat keluaran bila)
Cara2:
Rebus tulang sampai empuk.
Tumis bawang merah dan bawang putih yang dihiris nipis dengan minyak sapi. Kalau tak suka rasa minyak sapi yang keterlaluan, boleh campur dengan minyak biasa..
Bila dah agak garing, masukkan sesudu rempah kari daging, dan kacau sampai pecah minyak.
Masukkan beras dan air (beras dalam 2 cawan).
Biarkan mendidih dan nasi kembang.
Sementara tu, daging dipisahkam dari tulang dan dipotong kecil2
Bila dah beras dah kembang, masukkan masukkan daging dan air rebusan tulang tadi.
Masukkan lobak merah dan kentang (saya tambah) yang diparut kasar.
Perasakan garam dan lada sulah.
Bila dah sebati dan cukup masak/pekat semua, bolehlah diangkat.
Hidangkan dengan bawang goreng, daun sup/bawang dan telur masin.
Perghh terangkat...

No comments:

Post a Comment